Nösund´s Sportfiskeklubbs Blogg

Sista semesterdagen

FiskePosted by Joakim Tue, August 17, 2010 17:58:15
Första turen till makrillebåden i år slutade med en del makrill samt en del andra arter dock inga bjässar.

• Comments(0)//fiskeboken.almroth.se/#post302

en liten tur utan ett napp

FiskePosted by Joakim Sun, August 08, 2010 18:56:19
Ja idag var det inte mycket att skriva om. Inte ett napp när jag o barnen försökte få lite makrill till middag o när regndropparna blev större så vände vi hemåt igen.

• Comments(0)//fiskeboken.almroth.se/#post301

En liten tur

FiskePosted by Joakim Sun, August 08, 2010 12:22:14
Jag o Hampus åkte ut på en liten tur i fredags den 7 Augusti. Vi provade syd Slubbers och lyckades få en mattorsk och en vittling samt några småtorskar. Det största nöjet denna soliga dag var Tumlarfamiljen som dök upp o visade sig endast någon meter från båten detta gjorde Hampus mäktigt imponerad.

• Comments(0)//fiskeboken.almroth.se/#post300

Mikael i Älgsjön 2010

FiskePosted by Joakim Thu, July 29, 2010 22:47:09

• Comments(0)//fiskeboken.almroth.se/#post297

Makrill igen

FiskePosted by Joakim Thu, July 29, 2010 22:46:39
Hej
Glömde en vända ute på sjön. Vi var ute och fiskade makrill den 22 juli o lyckades få hela 36 makrillar och ett gäng taggmakrillar. Hampus o Linus fick några makrillar då och som dom kämpade för att få upp fiskarna.

• Comments(0)//fiskeboken.almroth.se/#post296

Öringfiske på hög nivå

FiskePosted by Joakim Mon, June 07, 2010 19:33:02

• Comments(1)//fiskeboken.almroth.se/#post282

Flugfisketävlingen. 2010-06-05

FiskePosted by Joakim Mon, June 07, 2010 19:19:59

I dag var det dags för den nyinstiftade tävlingen som skulle gå av stapeln den 5 juni 2010. Platsen blev vald vid avfärden med båtarna och blev en fin vik på Tjörn. Tack Roger för att du fick ihop detta, Hoppas det blir årligt återkommande.

En stadig vind gjorde det att valet passade alla kaststilar det innebar om man ville ha vinden här eller där så var det bara att flytta på sig till en annan plats. Fisket började efter en genomgång av reglerna, Enkla regler där vinnaren var tvungen att få en godkänd öring för att priset skulle delas ut, Priset var idag en Whiskey som skulle avnjutas i hemlighet hos vinnaren. Vid 2045 var vi klara med detta och fisket drog igång ett par dragande i några flugor var det enda i början. Roger plockade av några mindre varianter. Mats o Mikael hade större fisk efter och Joakim fick en liten, Magnus fick flera mindre o en näbbis. När tävlingen avslutades i total tystnad klockan 0030 (det var inte så hela tiden skall jag påpeka, Tack Roger) så var det tyvärr ingen som hade fått någon godkänd så priset delades aldrig ut denna gång. Grillningen gick smärtfritt med en sådan suverän glöd kunde det inte gå fel men fiskesuget var inte över ännu för en del av oss klev ut i vattnet igen efter att ha avnjutit den goda maten och Mikael fick då den största denna kvällen den mättes upp till 41cm samt att ett antal fiskar till blev tillbakasläppta igen. 0200 gav vi upp och åkte hemåt i sommarnatten.

På väg 20:05

Mikael 01:21

• Comments(0)//fiskeboken.almroth.se/#post281

Revansch 1 juni

FiskePosted by Joakim Thu, June 03, 2010 16:31:12
Idag (läs förste juni) var det dags att ta revansch på regnbågarna efter debaclet i vintras. ett underbart väder o massvis med vak i gråtåsvattnet så kunde inte gå fel. Fem fina regnbågar fick jag och ett par tappade samt ett antal påslag på torrflugorna. Magnus fick en o tappade några o Persson tappade ett antal .

• Comments(0)//fiskeboken.almroth.se/#post278

29 maj

FiskePosted by Joakim Sat, May 29, 2010 07:17:40
En kort morgontur blev det men ingen fisk bara en krånglande motor så jag gav upp efter 1,5 timmes fiske
Blåsigt o kallt o duggregn va fan e sommaren?

• Comments(1)//fiskeboken.almroth.se/#post275

4,7 kg the story

FiskePosted by Joakim Thu, May 27, 2010 22:33:40

Är på Orust i Svärföräldrarnas sommarstuga vilket vi är någon vecka varje vår.. Förra våren fick jag Öringar på 3,2 & 2,8kg här så jag vet att det finns fin fisk.. Det blir mest sena kvällar när ungarna sover som jag kan sticka ut så även denna gång.. På tredje kastet denna kväll sög det i och efter en ganska rejäl fight så fick jag en Öring på ca 2kg fram till fötterna där den helt sonika bestämde sig för att lämna tillbaks flugan till mig... snopet men har haft bra fiske hitills med några fiskar på 1- 1,5 kg så nöjd ändå med de fiskedagar jag haft.. Klockan närmade sig 23 och det blev ganska rejält mörkt, vet av erfarenhet att det smyger rackare längs strandkanten så jag smög omkring och spanade när jag såg en större fisk röja sig i ytan på samma ställe några gånger..
Smög i läge och kastade knästående längs med strandkanten och redan i andra dragningen blev det tvärnit bara ca 1m ut från land..

Några rejäla rusningar med mycket backing utanför toppöglan och efterföljande tjurning på botten en rejäl stund så fick jag slutligen se fisken... stod med håven i beredskap men min "harr" håv som åkt med i packningen var likson inte direkt optimal för den fisk jag fick se... Fick helt enkelt ta det försiktigt då min mjuka #6 a inte riktigt stod emot kraften från fisken och sen 0,20 tafs gjorde liksom att jag inte vågade brottas riktigt med min motståndare..

Tog en bra stund men sen fick jag trots allt in fisken och genom att låta den glida över håven med halva kroppen innan jag lyfte fick jag den att böja sig lite och jag kunde sen få tag på den med den andra handen.. trodde faktiskt inte att den var så pass stor som den var även om jag kände att det var en tungviktare i andra änden... Det var bara till att väcka frugan när man kom hem för lite fotografering

Har bara fått några dagtimmar sedan denna men faktiskt någon ytterligare på runt 1,5kg samt några mindre så man kan minsann inte klaga på utdelningen... all övrig fisk har dock återfått sin frihet!

Man får suga riktigt på denna fisk för det lär väl knappast hända igen på några år..

• Comments(1)//fiskeboken.almroth.se/#post274

26 Maj

FiskePosted by Joakim Thu, May 27, 2010 21:07:54
Mikael o jag var ute på en tur och det slutade så härJag tappade en liten och hade flera dragande o Mikael tappade en fin samt släppte tillbaka en liten o hade ett par dragande. Avslutningen på kvällen blev denna. En godkänd.

• Comments(0)//fiskeboken.almroth.se/#post273

24 maj

FiskePosted by Joakim Mon, May 24, 2010 22:10:10
Utan att få ha fiskat under söndagen så måste detta begär stillas så en tur ner till snipan men en besvärlig vind satte stop för flugfisket så det var bara att åka vidare till hemmahamnen för den andre båten. Där var inte vinden så stark men det blev inget denna gång men hungern och skakningarna stillades åter efter detta kastande med flugan.

• Comments(0)//fiskeboken.almroth.se/#post271

Vrakfiske 22 Maj

FiskePosted by Joakim Sun, May 23, 2010 16:20:57
Så var det dags o testa något nytt för ett par av oss, Den 22 maj så åkte vi ut med Diana Af Ellös och skeppare Martin Kandevik samt hans medhjälpare Patrik Lindström. Han tog oss ut till Antares som engelsmännen sänkte under andra världskriget och efter ett par vändor för att skanna vraket så var det dags för nedsläpp. Det stog massor av fisk på vraket en hel del stora blekor o torskar. Största torsken fick Roger på 3,8kg och största blekan tror jag att Robert fick säkert på en 2,5kg men en hel del stor fisk nappade och tappades under högljudliga svordomar men vad grejor som försvann ner i ljupet häcklor, pirkar o linor som slets av mot vraket. Mats lyckades pilla upp årets första makrill med Robert tätt efter. Efter en stund slitande på 50 meters djup och många goa napp o fajter så beslutade vi att ta valkokaren i besiktning men hela 70meter o strömt så var det inget lätt match detta. Det blev endast ett par nedsläpp sedan återgick vi till Antares och efter en stund av transportsträcka o fika så var vi åter på vraket. Ett par nedsläpp och mer tappade grejor och några fiskar till. Vid uppkörning för nästa nedsläpp så ser Mats makrill i ytan blixtsnabbt stoppar skepparen båten och nu började ett par minuters fiskekaos med makrillar överallt men vips så var dom väck men kom åter efter en stunds letande. Mikael fick den största på 800gram. Nu var all nöjda o glada och förmodligen med en hel del färg i ansiktet efter en dag i sol och nästan vindstilla väder. Underbart. Vi får tacka Martin o Patrik för ert engagemang i fisket och för att vi skulle ha det bra.

Vi som var med
Robert, Roger, Mikael, Mats och jag Joakim.
Bilder kommer att komma mer o mer.

Diana af EllösMikael med sin makrill. Personbästa?
En nöjd RogerSå här kan det låta när Mats tappar en fin fisk.(Barnförbjudet)........Vilket gott gäng som var ute
Nöjd Roger?
Mats med en bleka.

Vilket väder, Vilka grabbar..........
Felkrokad torsk.......

• Comments(1)//fiskeboken.almroth.se/#post270

18 Maj

FiskePosted by Joakim Wed, May 19, 2010 19:39:26
Nu kom man iväg vid 2000 och en snabb avstämning med Roger vid ångbåtsbryggan så bar det iväg på flugfiskekvällstur som slutade med en på 49cm, en på 40 och en Torsk på 20cm alla tagna på storullsocken. Vilket kvällsväder 2230 16grader i Nösund nu kom sommaren kanske..
smiley

• Comments(0)//fiskeboken.almroth.se/#post268

16 maj

FiskePosted by Joakim Wed, May 19, 2010 19:36:23
En hel vecka utan fiske så kan man inte ha det så nu blir turerna lite tätare. men på söndagen fick Hampus sin första öring för i år en mindre sak som han lätt släppte tillbaka.

• Comments(0)//fiskeboken.almroth.se/#post267

9 maj

FiskePosted by Joakim Wed, May 19, 2010 19:34:28
Det var dagen då det hände Robert fick sin första flugfångade öring. En grann firre på 40cm som vackert fick återgå. guiden fick inget denna gång.

• Comments(0)//fiskeboken.almroth.se/#post266

4.7kg

FiskePosted by Joakim Sat, May 08, 2010 19:55:58
Träffade en inbiten flugfiskare idag som berättade om sin fångst igår kväll, han hade lyckats kroka en Öring på 4.7kg på ett klass 6 spö och hade endast en harrhåv till hjälp. Lång kamp och en trött fisk kunde landas. 70cm o 4.7kg och bilden som han visade så var fisken i fin kondis. han var lycklig som f..

• Comments(0)//fiskeboken.almroth.se/#post265

2 Maj

FiskePosted by Joakim Sun, May 02, 2010 22:30:08
Skall slutsummera den kanske bästa veckan i mitt havsöringsfiskande liv.

Det började ju bra i veckan som ni har kunnat läsa innan men i onsdag´s så hände det något som inte var veckan lik. Trollade med Robert och inte ett napp på hela kvällen.

Idag gick det först en familjetur med grillning och där var det Linus dom drog längsta strået med en fin 38cm:are som lätt fick gå tillbaka o jag tappade en. Körde hem familjen sen var det grabbarna som skulle få sitt sociala umgänge med mig.

Vi börjadea vid 1900 och då var det mycket fisk i farten, Persson fick en 40cm:are och Magnus en 43cm:are men Robert kämpade o slet med tekniken på flugspöt börjar närma sig..... Själv fick jag en 48cm:are som fick åka med hem till köket. Vilken vecka 5 godkända med toppen på 2.3kg och en isläppt på 55cm och sedan tre st mellen 46-48cm samt en del mindre varianter.

Skitfiske på er

• Comments(0)//fiskeboken.almroth.se/#post263

27 April

FiskePosted by Joakim Tue, April 27, 2010 22:32:37
Det var dagen då jag trodde att det skulle vara riktigt hett i våra vatten men en seg start med en kall vind och endast en liten rackare på 20cm så låg hoppet på noll. Men på hemvägen så kändes det bra men ingen fisk ville ta mina wobbler. En stund efter 2100 så började jag längta hem o bestämde mig för att ge upp bakom nästa udde då fick man ett napp på innerwobblern men den släppte och smack så satt det en på specialaren och det kändes direkt att detta var en stor fisk.
Kampen blev lång med ett bultande hjärta och darr i knäna så kunde den lugnt glida in i håven. Känslan av att se den i båten gjorde mig alldeles lycklig.
Härligheten vägde 2.3kg och var 62 lång. Skall säga att den var lite färgad men fin kondis och jag kunde helt enkelt inte släppa i den igen. Skall också tilläggas att på specialwobblern har det under två dagar fångats tre fiskar och alla har varit godkända 48cm, 55cm och nu 62cm.

Roger tack för tipset med bromsen har inte tappat en fisk efter det.

Mvh Joakim

• Comments(1)//fiskeboken.almroth.se/#post262

26 April

FiskePosted by Joakim Mon, April 26, 2010 22:48:29
Idag var en underbar dag på sjön där endast jag o han som skrämmer fåglar vid musselodlingarna var ute. Det började trögt med endast petande på vobblerna men när regnet tilltog o och mörkret nämade sig började det hända grejor. Två små (35cm o 40cm) rackare i förtruppen och sedan kom det en fin fisk men tyvärr illa lekfärgad på hela 55cm dessa fiskar fick gå tillbaka i havet och sedan kom dubblen på en 46cm och 48cm som blev matfisk. Vilken kväll, regnet försvann och det blev helt stilla, Vackert med fåglarnas sång, stilla hav, en knattrande fyrtaktare och havets silver i båten

Skall även tillägga att efter fisketävlingen så har jag fått tre mellan 40-44.5cm på trolling